onsdag 30 december 2009

Eftersom jag utlovat att detta ska vara en pysselblogg, och eftersom jag tycker att julen är den ulitmata pysseltiden, tycker jag det passar perfekt att dela med sig av ett litet stickmönster som jag knåpat ihop. Prova vetja!

Pulsvärmare med hålmönster



Du behöver:
strumpstickor storlek 3
50 g garn av bomullstyp


Gör så här:
Lägg upp 48 maskor på stickor 3. Fördela dessa jämnt över strumpstickorna.
Sticka *2 räta, 2 aviga*, upprepa *-* varvet ut.
Fortsätt sticka resårstickning på samma sätt i tio varv.
Sedan stickas hålmönstret.


Varv 1: räta maskor
2: räta maskor
3: *4 rm, 2 rm tills. 1 omsl.* Upprepa *-* varvet ut.
4: räta maskor
5: räta maskor
6: räta maskor
7: *1 rm. 2 rm tills, 1 omsl. 3 rm* Upprepa *-* varvet ut.
8: räta maskor.


Upprepa varv 1-8 uppöver tills arbetet mäter ca 21 cm.
OBS! sluta inte mitt i mönsterstickningen utan när varv 8 är avslutat!


Nu stickas:

Varv 1: Sticka 9 rm, maska av 6 m, räta m varvet ut.
2: Sticka 9 rm, lägg upp 6 nya m på stickan och fördela dessa jämnt över stickorna.
Räta m varvet ut.
3: *4 rm, 2 rm tills, 1 omsl*. Upprepa *-* varvet ut.
4: räta maskor
5: räta maskor
6: räta maskor
7: *1 rm, 2 rm tills, 1 omsl*. Upprepa *-* varvet ut.
8: räta maskor


Avsluta med att sticka resårstickning *2 rm, 2 am*, upprepa *-* varvet ut. Sticka 10 varv på samma sätt. Klipp av garnet och fäst trådarna.



TIPS!
Mönstret är konstruerat efter storleken på min hand.
Vill minska eller förstora mönstret går det utmärkt, tänk bara på
att maskantalet måste vara delbart med 6 för att hålmönstret
ska stämma!

2 kommentarer:

  1. Mtilda har även du tagit steget ut i bloggvärlden, du gör det så bra!
    Du är dramejbaklänges en härlig prick!

    SvaraRadera
  2. Du är ju så massa cool Matilda! Hade jag följt bloggar hade jag lätt följt din! men jag hälsar nog på någon gång ibland ska du se, ha de väldigt bra!

    SvaraRadera